Posted by: Jom Naik Bas! | 2 August 2010

Online ticketing: Ticket4U by Konsortium Transnasional Berhad (KTB)

Malaysia’s largest interstate express coach operator, Konsortium Transnasional Berhad or KTB, has finally roll-out the online ticketing system for Plusliner and Nice coach services. The consortium have launched the electronic reservation system in April for all Transnasional services. Access the online ticketing portal at http://www.ticket4u.com.my/.

New services have also been introduced along with the launch of Ticket4U. Most notably, Nice have added several new services from Singapore to destinations such as Melaka and Puchong Township in Selangor. The following is a list that we have obtained through the Ticket4U portal. Information posted here only serves as a guide and are to the best of our knowledge . Services may change without prior notice. For the latest service updates, do call the operators directly.

Singapore – Melaka
Departs Singapore: 9.30am and 4.00pm
Price: Between RM67 to RM77
Coach: Nice

Singapore – TESCO Puchong (via Kuala Lumpur)
Departs Singapore: 11.30am and 7.15pm
Price: Between RM87 and RM103
Coach: Nice++

Melaka – Johor Bahru (Kotaraya 2 Terminal)
Departs Melaka: 1.00pm and 7.30pm
Price: Between RM34 and RM42
Coach: Nice

Melaka – Singapore
Departs Melaka: 1.00pm and 7.30pm
Price: Between RM54 and RM62
Coach: Nice

Johor Bahru (Kotaraya 2 Terminal) – Melaka
Departs Johor Bahru: 10.30am and 5.oopm
Price: Between RM34 and RM42
Coach: Nice

TESCO Puchong – Singapore (via Kuala Lumpur)
Departs Puchong: 11.30am and 6.oopm
Price: Between RM82 and RM88
Coach: Nice++

Stay tuned to this page as we update more routes that have been uploaded to the reservation system. For more information on Nice buses, check out our article on the following page -> Nice Executive Express.

About these ads

Responses

  1. ermm NICE dah pegi K.Trenganu agak2 yer bole ke naik bas ni kalu nak pegi jeti marang untuk ke pulau redang..??

  2. Salam Kamal.

    Kami tidak begitu pasti jika permintaan sedemikian dapat dipenuhi oleh pihak Nice.

  3. Semoga perkhidmatan bus Plusliner dan Nice dapat dipertingkat seiring pembangunan negera.

    Saya salah seorang penumpang plusliner ( kekadang Nice juga dijadikan pilihan sebab tidak dapat tiket plusliner) yang sudah menggunakan perkhidmatan bus selama 3 tahun

    Pendapat saya tentang kelebihan perkhidmatan plusliner adalah,
    1. Tempat menunggu bus KTM yang mewah secara luar dan dalam.
    2. Waktu pelepasan yang tepat.
    3. kaunter jualan tiket yang mesra ( sungguhpun bukan kesemuanya)
    4. Perkhidmatan belian dan jualan tiket online

    Kelemahan Perkhidmatan
    1. Tempat menunggu bus KTM yang kekurangan kemudahan tandas.
    2. perkhidmatan bus lewat malam ( 12 am) selalunya pemandu membawa bus dengan laju.
    3. Perkhidmatan bus lewat malam yang tiba di KTM awal pagi ( 4 am, dalam ini, kecurigaan adalah semasa berlepas dari KTM perkhidmatan bus mengambil masa hamper 5 jam untuk sampai di Penang, tetapi kenapa ketika masa berlepas dari Penang ianya mengambil masa 4 jam? Memang terdapat kemusykilan pemandu membawa bus secara laju *), penumpang tidak ada tempat yang berehat sementara menunggu kereta api awal pagi , 5:30 am, kesemua mereka akan lepak mamak stall berdekatan. Tetapi di sini sebagai seorang penumpang atau client plusliner, adakah ini merupakan hak sebagai client plusliner?

    Cadangan membaiki mutu perkhidmatan

    Dalam isu ini, saya cuma menumpukan perhatian kepada perkara yang bertanda * sekiranya tidak menyusahkan pemandu, mungkin setiap 2 jam perjalanan , bus boleh berhenti di tempat R&R untuk berehat, penumpang boleh terus berehat dan ianya juga memanfaatkan pemandu untuk melegakan diri dan berehat, di Negara Jepun yang maju, perkhidmatan bus memang mengutamakan penumpang, setiap 2 jam perjalanan ,bus akan berhenti dan menukarkan pemandu . sebab dalam kajian, konsentrasi manusia tidak dapat ditumpukan selepas 2 jam. Terutamanya pemandu waktu lewat malam.

    Atau,

    Sekiranya pemandu tidak mahu berhenti di R & R setiap 2 jam, pihak kompeni plusliner perlu mempertimbangkan membuka ruang menunggu di KTM lama supaya penumpang yang tiba pada awal pagi dapat berehat sementara menunggu perkhidmatan keretapi pada 5 :30 am.

    Secara kesimpulan

    Sebagai seorang penumpang yang sudah menggunakan perkhidmatan bus plusliner selama 3 tahun, bukanya saya ingin memudaratkan reputasinya, tetapi sungguh mengharapkan agar pihak kompeni plusliner dan nice dapat mempertimbangkan yang telah dibincangkan , agar mutu perkhidmatan dipertingkatkan dan ramai lagi penumpang yang akan memilih perkhidmatan pihak kompeni.

    Terima kasih untuk perkhidmatan mu selama 3 tahun, semoga kita dapat bekerjasama lagi dalam masa 3 tahun mahupun 13 tahun yang akan datang

    Salam sejahtera. Semoga diberkati Tuhan.

    Daripada
    Pelanggan dan penumpang yang setia

    kilikulu_2004@yahoo.com

  4. Kawe tak pernah g melaka. Bas ape yg ada perkidmatan K.Bharu Melaka.
    ada contact no?

  5. tempahan tiket melalui online perlu diperluaskan

  6. hi

    May i know is that any bus service from singapore to Puchong on 3 Jun 2011?

    I try to search in the http://www.ticket4u.com.my/ but no luck~

    Regard
    Keong

  7. macam mana nak beli tiket online?

  8. ada tak bas dari klang sentral ke kluang?

  9. npe sani ekpress xde depart available??? :(

  10. npe melaka ke kajang not depart available ??? :(

  11. knp xda dr penang ke jb??

  12. Is there any bus from LCCT to MELAKA?

  13. kangar nk blik kota bharu mcm mne nk tmph tket online??

  14. nk tmpah tket online mcm mne”??

  15. Any bus from Johor Bahru to LCCT?

  16. perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat bas ini diharapkan dapat dipertingkatkan dari masa ke semasa. perkhidmatan tiket online yang disediakan oleh syarikat ini juga perlu diperluaskan selari dengan konsep business to customer (B2C). kemudahan yang disediakan setakat hari ini memuaskan para pelanggan dari segi perkhidmatan pembelian tiket sama ada online ataupun di kaunter tiket serta servis yang diberikan kepada pelanggan juga memuaskan pelanggan. diharapkan syarikat bas ini dapat mengaplikasikan kaedah perniagaan kepada pelanggan(business to customer) ini dengan lebih siknifikan dari hari ke hari yang mana memerlukan perkhidmatan secara online yang kadang kala mempunyai masalah dari segi talian internet. diharapkan pihak syarikat ini dapat mencari satu kaedah lain sekiranya berlaku situasi tersebut kelak. kesimpulannya, perkhidmatan yang disediakan memuaskan kehendak pelanggan.

  17. NICE office has been shifted to 7500A The Plaza @ Beach Road #B1-307/08/09…..Tel: 62389825

  18. Kemaman – KL ???


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 70 other followers

%d bloggers like this: